• Stina, *Rätt Antikt*

Kvalitet, vad är egentligen det, del 2


I dag tänker jag fördjupa mig i begreppet kvalitet i silver. Som jag skrev i förra inlägget så är material och omsorg en del av begreppet kvalitet. Och silver är såklart alltid silver. Så vad man ska titta efter är då hur massivt silvret är och hur det har bearbetats. För en novis är det förstås inte alltid så lätt att avgöra om ett smycke är masstillverkat eller har framställts med större omsorg. Och när det gäller samtida smycken är ett välkänt varumärke tyvärr inte heller alltid någon garant. Därför tänker jag skriva lite om silversmidets processer i dagens blogginlägg. För det första brukar man tala om handarbetat silver som drivet, att silversmeden driver fram föremålet. Detta betyder kort och gott att silversmeden knackar ut silverplåten med hammare till den form man önskar. Silversmeden kan också knacka ut en relief dekor och detta görs från baksidan, i vad som kallas för repousse. Repossedekoren kan sedan förfinas från framsidan med så kallad ciselering. Och det görs med ett smalare verktyg, jämför engelskans chisel, deras ord för mejsel. Ciselering kan vara allt från att man finjusterar repoussen till att man mejslar in ett tunt fint mönster i ytan. En driven yta kan givetvis vara lika jämn som en stansad, men en tjockare plåt och intrikat välvning är ett kännetecken. Så en tunn plåt med en välvning som är mindre intrikat eller mindre detaljrik kan vara ett tecken på masstillverkning. Däremot inte sagt att smycken ändå kan bära ciselerad dekor. Även en masstillverkad bas kan förstås ges en viss dekor. För att krångla till det ytterligare så finns det också gjuten och stansad dekor. Det är i sådana fall den stansade dekoren som kan missuppfattas som handarbetad repousse/ciselering. För att krångla till det ännu lite mer så kan också gjutformen vara av olika karaktär. Under forntiden förekom exempelvis cire perdue för framställning av smycken, vilket gav en enastående detaljrikedom. Och vid denna teknik är ju vaxmodellen handarbetad och användes bara en gång. Denna teknik är förstås mycket sällsynt i framställning av smycken i vår tid och har ingenting med moderna gjutna smycken att göra. För den som vill lära sig mer om forntidens smycken finns mina onlineföreläsningar som du kan köpa under kurser i menyn. Det är några sidor du behöver klicka dig igenom och du betalar säkert med paypal utan att behöva vara medlem på paypal själv.

Men, hur ska man då se skillnad på stansad och handarbetad dekor?? Som jag tipsat om förut här i bloggen så är det så att träning ger färdighet. Man kan med fördel skaffa olika föremål som man på förhand vet har de kännetecken man vill kunna jämföra. Den som hanterar stora mängder av vissa föremål lär sig på något vis se skillnaderna och denna inlärning sker faktiskt ofta undermedvetet och med en viss automatik. Alltså utan att man direkt reflekterar över processen. Jag kommer själv ihåg när jag sysslade mycket med porslin och helt plötsligt insåg att jag kände "kvaliet" i porslin med händerna utan ens behöv titta. Gå in på närmsta pantbank och testa! Personalen ser ofta direkt om det är äkta guld eller inte. Åratal av exponering har satt sig som en erfarenhet och de känner det förmodligen både i händerna och ser det med ögonen. (Men man ska då också komma ihåg att det kan finnas lågkaratigt guld så stå på er så kan de testa det åt er om ni är tveksamma.)

#smycken #silver

© 2023 by *Rätt Antikt*.

  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Google+ Icon