top of page

Minimalism i Art Noveau

Stina Orsenmark, *Rätt Antikt*

I dag kan jag äntligen bjuda er på ett nytt blogginlägg! Med anledning av mitt förra blogginlägg om örhängen fick jag en del frågor om art noveau och den tidens sparsmakade örhängesmode. Därför tänker jag skriva lite om minimalism från tidigt 1900-tal idag. Jag har ju tidigare skrivit en hel del om smycken från den här tiden, så detta inlägg berör bara en liten del, som jag inte har nämnt så mycket tidigare. Så vill ni bredda er kunskap ska ni läsa de andra inlägg också. Men först:


Period eller stil?

När det gäller ett begrepp som jugend och art noveau så handlar de lika mycket om en stil som en tidsperiod. Som exempel kan man ta den för svenskar bekanta jugendstilen, som hade sin tidsperiod i början av förra seklet. Sen levde den kvar ganska länge därefter. Åtminstone 20-30 år in på det nya århundradet ser man spår av stilen i dekoren. På 40-50-talet kommer en revival, då främst i smycken av silver och vitmetall, men den ser då lite annorlunda ut än originalet. Under sent 1980-tal till tidigt -90-tal får den en större revival, och syns då i både möbler, heminredning, porslin och smycken.

I det här inlägget tänker jag fokusera på smycken från tiden. Alltså omkring 1900-1915.


Armband från omkring 1910

Art Noveau

På den övre bilden ser ni ett armband, en brosch och ett skärpspänne. Skärpspännet ser mer ut som det vi är vana vid att kalla jugend. Men broschen och armbandet skiljer sig ganska mycket. Armbandet ska vara franskt. Och det ger verkligen ett intryck av att vara modernt. Lite som något från vår egen tid. Det är tillverkat av halvgenomskinlig galalit och försett med rader av små strass. Mellan strassraderna är en större strass som man ramat in med en spetsoval, svart linje. Intressant med detta är också storleken. Inre diameter tangerar hela 8 cm. Hur kommer det sig? Omkring 1910 var det inne med att ha armbanden längre upp på armen. Bland annat finns en bild på Prinsessan Margareta, gift med den blivande Gustav VI Adolf, bära ett sådant armband. De låg också utanpå tyget i ärmarna. Känner man inte till det här kortvariga modet ka det vara ett mysterium varför armbandet är så stort.


Gångbara moden dör ej så lätt

Som jag sagt många gånger förr, så är formgivning av smycken en konservativ nisch. Det gör att former som var vanliga under både antiken och bronsåldern fortfarande kan vara fullt gångbara än i dag. Vad det tidiga 1900-talet tog med sig från seklet innan var de svarta smyckena. Ett material på modet var pressat glas, ofta kallat för French jet utomlands, när man vill knyta dessa smycken till den viktorianska hypen för denna sten. Även knappar av det här materialet var populärt i början av förra seklet. I smycken hängde det med längre än så. På bilderna ser ni två minimalistiska broscher från tiden runt 1910. Broschen på den övre bilden har en skuren dekor, där en blomma till hälften tittar fram i ena kanten. Den är verkligen så typisk minimalistisk art noveau - och ändå så originell! En annan brosch är en spetsoval där skurna streck bildar ett sparsmakat mönster.

D

Varför minimalism?

Under den här tiden kände många människor att en ny tid var på gång. Under lång tid hade samhället präglats av omfattande sociala regler av olika slag. Både den fysiska och sociala rörligheten i samhället hade ökat sedan flera decennier. Men tack vare en inflytelserik elit hade de strikta reglerna levt kvar. Denna elit hade också vinnlagt sig om överdådighet i både klädsel, frisyrer och heminredning. Se turnyrer, löshår, volanger tofsar och draperier framför er, så förstår ni varför den yngre generationen som nu klev fram för ta ledningen hellre valde något enklare. Lämpligt nog hittade jag den här bilden av Drottning Viktoria av England med sitt lilla barnbarn Prinsessan Margareta. De förkroppsligar bokstavligen bilden av det gamla och det nya.

Commentaires


© 2023 by *Rätt Antikt*

  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Google+ Icon
bottom of page