• Stina, *Rätt Antikt*

Brud i vitt? Del 3 Från revolution till tradition


Före franska revolutionen hade adeln haft det största inflytandet över samhället. För adeln hade ätten , att man var född i en adlig släkt varit det viktigast. Men efter revolutionen, skulle borgerskapet med sin duglighet och sitt kapital få styra. För borgerskapet hade familjen alltid varit det viktigaste. Familjerna i borgerskapet hade alltid skött hantverket tillsammans och höll ihop i vått och torrt.

Så när den franska kungaätten åter fick tillträde till tronen efter revolutionen ville man visa upp sig på ett nytt sätt. Den här typen av informell familjekärlek hade kungliga porträtt aldrig brytt sig om att avbilda förut. Tidigare hade istället aristokratisk upphöjdhet stått i fokus. Men titta på kläderna! Kvinnan i vitt längst till vänster är Marie-Antoinettes dotter, som överlevde revolutionen. Att just hon bär vitt är givetvis symboliskt. Den vita klänningen är ett arv från revolutionen som symboliserar jämlikhet och måttfullhet. Eftersom hennes mor förknippats med hutlöst slöseri var det en viktig symbol för att visa att nu var det andra seder som gällde. Klänningen ser faktiskt ut som en brudklänning. Slöja har hon också! Och här vi ser upprinnelsen till varför den vita stassen med slöja fick så stark symbolisk betydelse att unga kvinnor nu började bära den vid sina bröllop. Men vid den här tiden som på bilden är slöjan en modeaccessoar bland andra, om än med symbolisk betydelse. Den andra kvinnan har också en vit slöja. Och med denna slöja vill också hon sannolikt symbolisera oskuld och renhet från de tidigare makthavarnas försyndelser. Den lilla flickan är också helt klädd i vitt. Med detta vill de sannolikt markera att det är en ny generation kungliga på väg, som bär måttfullhetens och klassutjämningens signum. Och till hjälp tar de den vita klänningen från revolutionsåren., nu i en ny, uppiffad form. Som kungliga var de stora förebilder och hade ögonen på sig. Så det här sambandet mellan vitt och att vara bärare av den unga generationens oskuld blir nu förankrat i folks medvetande.

När Viktoria av Storbritannien gifte sig 1847 var den vita brudklänningen med slöja redan etablerad som brudutstyrsel för överklassen. Viktoria var väl medveten om att kungamaktens roll inte längre var vad den en gång varit. Så det gällde att klara den svåra balansgången mellan att vara folklig, någon som folket kunde identifiera sig med och samtidigt signalera en viss upphöjdhet. Både folklig och upphöjd, ingen enkel kombination, men Viktoria lyckades väldigt bra med att åstadkomma detta. På Viktorias och Alberts bröllopsstårta finns faktiskt en ledtråd både till hennes folkliga ambitioner och till den vita brudklänningens ursprung. På tårtan stod

nämligen två minifigurer av Albert och Viktoria iklädda- ja just det! - antika Grekiska vita togor. Allt det vita är alltså en symbolisk hyllning till jämlikhet, måttfullhet och demokrati. Allt det som det antika Grekland symboliserat under den franska revolutionen!

Som ung kvinna och regent av Storbritannien var Viktoria något helt sensationellt. Hon rönte förstås enorm uppmärksamhet vad hon än företog sig. Hon var 1800-talets absolut största trendsetter. Samhället var också mer modernt och bilder kunde spridas till befolkningen på ett helt annat sätt än tidigare. Seden med den vita brudklänningen blev därför mer känd än någonsin. Alla som kunde ville förstås efterlikna henne och den vita brudklänningen var här för att stanna!



© 2023 by *Rätt Antikt*.

  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Google+ Icon